52
Figury Madonny z Dzieciątkiem i biskupa
Pominięte
Aukcja na żywo
Aukcja Świąteczna
Kategoria
Opis
rzeźby z grupy ołtarzowej, XIV/XV w.
Madonna z Dzieciątkiem – figura wykonana z jednego kawałka drewna, płasko cięta, z tyłu drążona, pierwotnie polichromowana; wys. 72 cm. Stan zachowania: brak śladów farby z pierwotnej polichromii, brak części cokołu i fragmentu sukni z prawej strony u dołu.
Biskup – figura wykonana z jednego kawałka drewna, płasko cięta, z tyłu drążona, pierwotnie polichromowana; wys. 79 cm. Stan zachowania: brak śladów farby z pierwotnej polichromii, brak lewej dłoni.
Modelunek obu rzeźb płaski, bryła zwarta. Charakterystyczne są marszczenia materiału, przypominające łyżkowe wgłębienia oraz modelunek wypukłych gałek ocznych. Uwagę zwraca również prymitywny modelunek rąk. Cechy te zbliżają rzeźby do typu stylowo-ikonograficznego zwanego Madonnami na lwie, który pojawił się w rzeźbie środkowoeuropejskiej w 2 ćw. XIV wieku. Analiza stylistyczna i porównawcza pozwala łączyć je z wykonaną w warsztacie gdańskim Madonną z Jeziernika (obecnie w Muzeum Narodowym w Gdańsku). Prezentowane na aukcji rzeźby są wyjątkową rzadkością na rynku antykwarycznym.
Pochodzenie: kolekcja prywatna Edwarda Lipińskiego (1888-1986). Pierwotne pochodzenie nieznane.
Literatura: Monika Jakubek-Raczkowska, Plastyka średniowieczna od XIII do XVI wieku, Gdańsk 2007
Opłaty
Do kwoty wylicytowanej zostanie doliczona opłata aukcyjna w wysokości 20%.
Szczegółowe informacje o opłatach zawarte są w Regulaminie aukcyjnym.
Madonna z Dzieciątkiem – figura wykonana z jednego kawałka drewna, płasko cięta, z tyłu drążona, pierwotnie polichromowana; wys. 72 cm. Stan zachowania: brak śladów farby z pierwotnej polichromii, brak części cokołu i fragmentu sukni z prawej strony u dołu.
Biskup – figura wykonana z jednego kawałka drewna, płasko cięta, z tyłu drążona, pierwotnie polichromowana; wys. 79 cm. Stan zachowania: brak śladów farby z pierwotnej polichromii, brak lewej dłoni.
Modelunek obu rzeźb płaski, bryła zwarta. Charakterystyczne są marszczenia materiału, przypominające łyżkowe wgłębienia oraz modelunek wypukłych gałek ocznych. Uwagę zwraca również prymitywny modelunek rąk. Cechy te zbliżają rzeźby do typu stylowo-ikonograficznego zwanego Madonnami na lwie, który pojawił się w rzeźbie środkowoeuropejskiej w 2 ćw. XIV wieku. Analiza stylistyczna i porównawcza pozwala łączyć je z wykonaną w warsztacie gdańskim Madonną z Jeziernika (obecnie w Muzeum Narodowym w Gdańsku). Prezentowane na aukcji rzeźby są wyjątkową rzadkością na rynku antykwarycznym.
Pochodzenie: kolekcja prywatna Edwarda Lipińskiego (1888-1986). Pierwotne pochodzenie nieznane.
Literatura: Monika Jakubek-Raczkowska, Plastyka średniowieczna od XIII do XVI wieku, Gdańsk 2007
Opłaty
Do kwoty wylicytowanej zostanie doliczona opłata aukcyjna w wysokości 20%.
Szczegółowe informacje o opłatach zawarte są w Regulaminie aukcyjnym.