14
Jerzy Nowosielski | Cerkiewka, 1992
Estymacja:
160,000 zł - 200,000 zł
Sprzedane
150,000 zł
Aukcja na żywo
Aukcja Sztuki Współczesnej
Kategoria
Opis
Opis: olej, płótno, 73 x 61 cm, sygnowany na odwrocie: 'JERZY NOWOSIELSKI 1992'
Praca skonsultowa z Panem Andrzejem Szczepaniakiem z Fundacji Nowosielskich
Artysta spędzał wiele czasu na przemierzaniu okolic Sanoka oraz Łemkowszczyzny: okolic Krynicy, Szczawnicy, Dukli i Wysowej, gdzie podziwiał miejscową sztukę, architekturę i zachwycał się pięknem regionu. Przejawem tej specyficznej na poły religijnej na poły
estetycznej wrażliwości Nowosielskiego są jego ikony z cerkwiami i monastyrami. Syntetyczne, zgeometryzowane, sprowadzone do prostych figur geometrycznych budynki, odznaczają się na tle krajobrazu kontrastowymi barwnymi plamami murów, okien i dachów.
Bliżej im do abstrakcji, niż do przedstawień figuratywnych.
Unicestwiano w Polsce cerkwie setkami – Bardzo cierpiałem z tego powodu. Niszczono bowiem coś, co bardzo silnie kochałem, do czego byłem uczuciowo przywiązany. I pomyślałem sobie, że jeśli wszystkie te cerkwie, którymi w młodości się zachwycałem, mają zniknąć z powierzchni ziemi, to niech chociaż zostanie po nich jakiś ślad w moim malarstwie. Po prostu zacząłem malować portrety cerkwi, ikony cerkwi. Częściowo tych, które widziałem, częściowo
wyimaginowanych.
Jerzy Nowosielski w wywiadzie z 1992r. [za:] Krystyna Czerni, Nowosielski w Małopolsce.
Sztuka sakralna, Małopolska Fundacja Muzeum Sztuki Współczesnej, Kraków 2015, s. 15
Opłaty
Do kwoty wylicytowanej zostanie doliczona opłata aukcyjna w wysokości 20%.
Do kwoty wylicytowanej zostanie doliczona opłata z tytułu droit de suite.
Szczegółowe informacje o opłatach zawarte są w Regulaminie aukcyjnym.
Droit de suite: TAK
Praca skonsultowa z Panem Andrzejem Szczepaniakiem z Fundacji Nowosielskich
Artysta spędzał wiele czasu na przemierzaniu okolic Sanoka oraz Łemkowszczyzny: okolic Krynicy, Szczawnicy, Dukli i Wysowej, gdzie podziwiał miejscową sztukę, architekturę i zachwycał się pięknem regionu. Przejawem tej specyficznej na poły religijnej na poły
estetycznej wrażliwości Nowosielskiego są jego ikony z cerkwiami i monastyrami. Syntetyczne, zgeometryzowane, sprowadzone do prostych figur geometrycznych budynki, odznaczają się na tle krajobrazu kontrastowymi barwnymi plamami murów, okien i dachów.
Bliżej im do abstrakcji, niż do przedstawień figuratywnych.
Unicestwiano w Polsce cerkwie setkami – Bardzo cierpiałem z tego powodu. Niszczono bowiem coś, co bardzo silnie kochałem, do czego byłem uczuciowo przywiązany. I pomyślałem sobie, że jeśli wszystkie te cerkwie, którymi w młodości się zachwycałem, mają zniknąć z powierzchni ziemi, to niech chociaż zostanie po nich jakiś ślad w moim malarstwie. Po prostu zacząłem malować portrety cerkwi, ikony cerkwi. Częściowo tych, które widziałem, częściowo
wyimaginowanych.
Jerzy Nowosielski w wywiadzie z 1992r. [za:] Krystyna Czerni, Nowosielski w Małopolsce.
Sztuka sakralna, Małopolska Fundacja Muzeum Sztuki Współczesnej, Kraków 2015, s. 15
Opłaty
Do kwoty wylicytowanej zostanie doliczona opłata aukcyjna w wysokości 20%.
Do kwoty wylicytowanej zostanie doliczona opłata z tytułu droit de suite.
Szczegółowe informacje o opłatach zawarte są w Regulaminie aukcyjnym.
Droit de suite: TAK