31 of Liczba obiektów: 86
31
Fryderyk Pautsch | Martwa natura (słoneczniki – girasole, martwa natura, słoneczniki i karpie), 1932 r.
Estymacja:
35,000 zł - 45,000 zł
Sprzedane
56,000 zł
Aukcja na żywo
Aukcja Dzieł Sztuki
Kategoria
Opis
olej, płótno, 125,5 × 101 cm sygn. i dat. l. d.: Pautsch/1932

Opłaty
Do kwoty wylicytowanej zostanie doliczona opłata aukcyjna w wysokości 18%.
Do kwoty wylicytowanej zostanie doliczona opłata z tytułu droit de suite.

Szczegółowe informacje o opłatach klik
Sygnatura
na krośnie 5 nalepek wystawowych: z Biennale w Wenecji z 1936 r.dwie nalepki z TPSP w Krakowie z 1935 r. i 1936 r., nalepka z wystawy w TZSP (?) [fragmenty] oraz nalepka z nadrukiem: „1936/1981”
Proweniencja

Atelier artysty.
Kolekcja syna malarza profesora dr hab. Fryderyk Pautsch (1911–1992), kierownika katedry Biologii na Akademii Medycznej w Gdańsku.
Kolekcja prywatna, Gdańsk (obraz został sprezentowany przez syna malarza.
Literatura
Martwe natury wyjątkowo rzadko pojawiają się w twórczości artysty. Jedyną znaną analogiczną pracą jest „Martwa natura” ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie (olej, płótno, 125 x 100 cm, ilustr). Prezentowana na aukcji i wielkokrotnie wystawiana „Martwa natura” jest unikatową i wybitną pracą artysty. Pokazywana w Sali Honorowej na Biennale w Wenecji była przez wiele lat w kolekcji rodziny artysty. Prezentowany obraz doskonale ukazuje pełen kunszt i temperament artysty, o czym pisał Mieczysław Treter: „Żywiołowa siła twórczego temperamentu, świeżość pomysłów i niepowstrzymany niczem pęd młodości, wierzącej w pewność swych środków, bujność silnego kolorytu i niezwykle intensywna zdolność charakterystyki (...).”
M. Treter, Katalog wystawy obrazów Fryderyka Pautscha, 1911 r., s. 16
Wystawiany

1935 – Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie
1936 – Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie
1936 – Biennale w Wenecji