66 of Liczba obiektów: 86
66
Marcello Bacciarelli | Studium wołów, ok. 1805 r.
Estymacja:
230,000 zł - 250,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Aukcja Dzieł Sztuki
Kategoria
Opis
olej, płótno, 42 × 56 cm na odwrocie odręczny napis: „Peint par Marcel de Bacciarelli premier peintre du Roi de Pologne Stanislas Auguste” Obraz posiada ekspertyzę p. Zofii Nowak (wieloletni kustosz Muzeum Narodowego w Warszawie) oraz prof. Andrzeja Ryszkiewicza (1922–2005), wieloletniego dyrektora Instytutu Sztuki PAN.

Opłaty
Do kwoty wylicytowanej zostanie doliczona opłata aukcyjna w wysokości 18%.
Szczegółowe informacje o opłatach klik
Proweniencja

Kolekcja prywatna, Kraków (od 1906 roku zdeponowany w Muzeum Narodowym w Krakowie)
Kolekcja prywatna, Polska
Literatura

Katalog zabytków XVIII wieku w Muzeum Narodowym w Krakowie, Kraków 1906, s.16, nr 16
F. Kopera, Malarstwo polskie od XVI do XVIII w., Warszawa 1926, s. 282, il. 260
A. Chyczewska, Marceli Bacciarelli, Życie – Twórczość – Dzieła, II, Poznań 1970 r., s. 181, nr 212 b

Omawiany obraz jest studium do dużej kompozycji ołtarzowej Święty Izydor – Błogosławieństwo pracy (olej, płótno, 325 × 194,5 cm, obecnie własność Muzeum Narodowego w Warszawie (il. nr 2), zamówionej u artysty przez Joachima Chreptowicza do unickiej kaplicy w jego majątku w Szczorsach koło Nowogródka. Ta monumentalna kompozycja została poprzedzona mniejszym szkicem całej kompozycji (Święty Izydor orzący rolę, olej, płótno, 55 × 41 cm, również z zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, ilustr. 1). Bacciarelli – pierwszy malarz królewski Stanisława Augusta i prekursor narodowego malarstwa polskiego malował również na zlecenie arystokracji. Joachim Litawor Chreptowicz był wielkim kanclerzem litewskim w 1793 roku, który od 1795 roku zamieszkał w Warszawie i całkowicie poświęcił się pracy naukowej. W Szczorsach (il. 3) wybudował kompleks pałacowy w stylu francuskim, gdzie umieścił kolekcję dawnych rękopisów, map geograficznych i bibliotekę z rzadkimi książkami. To właśnie do tej realizacji zamówił Świętego Izydora u Bacciarellego, który poprzedził monumentalne malowidło prezentowanym obrazem. „Studium wołów”. Prezentowany obraz [...] malowany jest techniką bardzo subtelnie, światłocieniowo i utrzymany w ciepłych barwach o złotawej tonacji tak bardzo charakterystycznej dla jego twórczości.
Cytowane fragmenty pochodzą z ekspertyzy p. Zofii Nowak